آنچه می توانید از ورودی کندو یاد بگیرید


 

وقتی به یک زنبورستان می روم اولین تمرکزم تماشای ورودی کندو است. و این کار را در هر فصل یا زمانی از سال انجام می دهم. امروز در اوایل ماه مارس، زمانی که خورشید در حال تابیدن بود، به نظر می رسید یکی از کندوها بیش از حد فعال است. پس از چند دقیقه مشاهده ، متوجه شدم که چند زنبور عسل در حال آوردن گرده اولیه هستند. فکر کردم خوب است اما به سرعت زنبورهای را در حال پرواز دیدم!

به طور بالقوه این یک خبر بد است ، چرا؟ ما معمولاً از ورود گرده های اولیه به کندو را خوشحال می شویم زیرا نشان می دهد که ملکه در حال تخمگذاری است و نسل بعدی زنبورهای کارگر در حال پرورش هستند. در بیشتر موارد گرده اولیه بیانیه دقیقی از گسترش کلنی است.

در این مورد این احتمال وجود دارد که کلنی بدون ملکه یا نرزا شده باشد. یک کلنی بدون ملکه زنبورهای نر را در طول زمستان تحمل می کند و این نرها به اندازه کافی برای پرواز در بهار بالغ خواهند شد. بارور شدن یا نبودن آنها یک سوال دیگر است! به هر حال خیلی زود است که به جفت گیری فکر کنیم زیرا هنوز در کندو ملکه ای وجود ندارد. من فکر می کنم این کلنی بدون ملکه است! از سوی دیگر اگر ملکه ای وجود داشته باشد و او به دلایلی شکست بخورد، ممکن است ترکیبی از نرها و کارگران از تخم گذاری اولیه متولد شوند. این نرها ممکن است هنوز به بلوغ کافی برای پرواز نرسیده باشند. بنابراین در این مرحله نمی دانم که آیا نرهای زمستانی 2020 دارم یا نرهای 2021 از یک ملکه نرزا خورده.

با بررسی سوابق من، ملکه باید یک ملکه جفت خورده جولای 2020 باشد. الگوی تخمریزی او خوب بود و خلق و خوی زنبورها هم خوب بود. تغذیه زمستانه تا پایان سپتامبر به پایان رسید و همه باید مستقیماً پیش می رفتند. البته من هنوز نمی توانم کندو را باز کنم تا ببینم چه مشکلی دارد. هیچ کاری نمی توانم انجام دهم زیرا در این زمان از سال اقدامات اصلاحی کار اشتباهی است. با این حال یک علامت برای بررسی اولیه روی این کندو قرار می دهم و زمانی که هوا به اندازه کافی گرم باشد برای بررسی در اولویت قرار می گیرد. به عقب انداختن زمان به من کمکی نمی کند، ولی در هر حال من در حال برنامه ریزی هستم که چه کاری را باید انجام دهم

این کندو در ماه ژانویه شش قاب زنبور داشت، بنابراین در حال حاضر ممکن است کارگران مفید زیادی برای پیوستن به یک کلنی کوچکتر در ماه آوریل وجود داشته باشند، اگر قرار باشد آنها را ادغام کنم ، برای این کار از روزنامه استفاده خواهد کرد. هنگام ادغام زنبورها ترجیح می‌دهم زنبورهای ملکه دار را در پایین روی پایه اصلی‌ کندو و زنبورهای بدون ملکه را در بالا قرار دهم.

مراقبت از ورودی های کندو بخشی از مدیریت معمول است. با نزدیک شدن به بهار می توان فعالیت بیشتری را در کلنی مشاهده کرد. اگر در یکی از کندوها فعالیت کم باشد یا هیچ فعالیتی نداشته باشد در حالی که بقیه مشغول هستند، نشان دهنده این است که وضعیت این کندو خوب نیست. با این حال تا اولین بازرسی‌ها نمی‌توان ارزیابی‌های صحیحی از وضعیت داشت.

در همین حین دسترسی به غذا را بررسی کنید و به کلنی های گرسنه غذا بدهید. در صورت لزوم سراغ غذای مایع بروید، اما مطمئن شوید که خمیر شیرین در کلنی هایی که در طول زمستان کمک شده اند ، تمام نشود. مصرف غذا از هم اکنون در کلنی های سالم به سرعت افزایش می یابد. دزدی نیز در اوایل بهار یک مسئله است و کندوهای ضعیف مستعد ابتلا به آن هستند، بنابراین باز هم مشاهدات ورودی ممکن است به شما کمک کند. اگر زنبورها برای سرقت به کلنی ضعیف‌تری نزدیک می‌شوند، در حالی که پاهای خود را به سمت پایین می‌آورند، کمی شبیه کالسکه هستند و سپس به داخل کندو می‌روند. این یک راه اصلی برای گسترش بیماری است.

تماشای زنبورهای من در ورودی کندو نیز بسیار آرام بخش است. پس از یک روز چالش برانگیز در محل کار، تماشای آمد و رفت زنبورها به کندو بسیار آرامش بخش است. بارهای گرده با رنگ های مختلف وارد می شود. زنبورهای نر وزوز می کنند و کارگران بقایای کندو را پاک می کنند. همیشه بصورت مستمر اتفاقی در حال رخ دادن است، بنابراین زمان کمی را کنار ورودی کندو بگذرانید زیرا می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

نوشته : David Buckley با 54 سال زنبورداری